Trött i mössan och...

...jag har inte glömt bort er, men vissa kvällar orkar jag bara inte skriva. Det har varit lite mycket nu ett tag. I går kväll var Tove och jag hem till Katrin på Meandi-party. Dvs kläder. Oj så mycket fint det fanns. Mycket till barn, men mycket fint till oss vuxna också. Jag köpte en sweatshirttröja. Jag har byxor och tunika sen förut och det är en helt underbar kvalitet på deras kläder. Ser nya ut fast man tvättat dem ett antal gånger.

Idag har jag haft lönesamtal med rektorn. Lite konstigt det där att man ska sitta och tala om hur duktig man är. Det borde de begripa ändå tycker man.
Ikväll var det styrelsemöte i bygdegården. Tog inte så lång tid som tur var.

Conta ropade på mej nyss att jag måste komma och titta på tv:n. Det var ett program om dialekter. Den här gången var de i Uppland. Faktiskt så var de i Edsbro också, men pratade inte med någon där.
Det konstaterades i alla fall att uppländskan i mycket låter som norrländska och teorin är att den norrländska dialekten  ursprungligen
kommer från Uppland. Intressant. Kanske därför jag känner mej hemma i Norrland. De berättade också att det finns inslag av gotländska här. Jag tänker på min pappa som tex. aldrig sa tre utan tri. Och jag vet att det hänt att folk reagerat på vissa ord jag har sagt så något har man väl ärvt. Men sen hade jag en mormor som kom från Blekinge och vissa ord har man ju ärvt efter henne. Där säger de inte skiter utan skiner tex. Jaha, så fick ni en liten språklektion också

Imorgon är jag i alla fall ledig och på schemat står städning. Jag ska åka till Harka en stund på eftermiddagen och vara barnvakt också och i morgon kväll är det vävning. Äntligen har jag kommit så långt att jag kan börja väva sjalen. Jättespännande att se om allt stämmer eller om det blir till att göra om något. Så nu är det natti, natti för att ladda batterierna. Ha det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0